Op reis met voelsprieten.

Als echte zon, zee strand en reisliefhebbers zijn wij erg blij dat er weer wat meer gereisd kan worden. Wel nog met de nodige maatregelen, alleen mag dat de pret voor ons niet drukken. Nou ja, eh….het mondkapje op in het vliegtuig vinden we wat minder, dat is echter een keuze, we hadden ook met de auto op vakantie kunnen gaan. Vorig jaar hebben we dat gedaan. We zijn toen met de auto naar Oostenrijk geweest. Een super gave, echter voor ons anders dan anders, vakantie! We hebben zon, zee, strand en slenteren over de boulevard wel gemist.

Bij vakantie denken wij meteen aan ontspanning. Het brengt echter ook de nodige spanning en onvoorspelbaarheid met zich mee; een onbekende omgeving, weg bij vriendjes, vriendinnetjes en familie, een andere dagindeling, ander eten en noem maar op.

In deze blog daarom 5 tips over op vakantie gaan als HSP-er die voor ons als familie voelspriet werken.

Tip 1: Bekijk het hotel samen online.

Bekijk samen alvast het hotel online. Wat is er te doen? Welke zwembaden zijn er? Hoe ziet het hotel er van binnen uit? Hoe is de omgeving? Dit geeft wat meer duidelijkheid en rust en niet alles is meer helemaal nieuw. Ga samen in gesprek over de mooie dingen die jullie al zien. Hier verheugen we ons (ik denk ik het meest, hihi) nu al op de glijbanen die bij het zwembad van het hotel horen.

Tip 2: Zorg voor ontspanning tijdens de reis.

Vliegen blijft voor veel HSP-ers iets spannends. Je gaat zitten in het vliegtuig en de reis wordt overgenomen door de piloot. Totale overgave terwijl veel HSP-ers graag het heft in eigen hand hebben  en graag controle houden. Belangrijk is om afleiding en ontspanning te creëren tijdens het reizen. Kijk wat thuis werkt om te ontspannen en kijk of dit ook in het vliegtuig kan; lezen, muziek luisteren, favoriete knuffeltje mee, spelletje spelen, mediteren of…………………Ik hoor graag jullie tips! Deze ontspanningsmomenten kunnen ook op de plaats van bestemming ingezet worden als alle prikkels daar even to much zijn.

Tip 3: Zorg voor voorspelbaarheid

Voorspelbaarheid en regelmaat geven rust. Je hoeft niet op de minuut af de dagen te plannen, kijk echter wel dat er een bepaald ritme in de dag zit: opstaan, ontbijten, wandelingetje, zwembad, lunch, chillen, zee, chillen, avondeten, wandelingetje en naar bed. Zoek hierin samen een nieuw ritme. Op veel campings en in veel hotels is er ’s avonds animatie. Leuk om heen te gaan, zorg echter wel voor afschakeltijd na al deze indrukken en verwacht niet dat je kind meteen kan slapen. Kijk hierbij ook dat er voldoende slaap is. Veel HSP-ers hebben een goede nachtrust nodig om alle prikkels te kunnen verwerken.

Tip 4: Benoem je eigen gevoel

Als je zelf een HSP-er bent kun je tegen dezelfde zaken aanlopen als jullie kind. De onrust voor de vakantie door alle zaken die je nog te regelen hebt (lijstjes werken hier heel erg goed), de spanning rondom de nieuwe omgeving die je zelf ook niet kent, de extra verantwoordelijkheid die je voelt als jullie kind gaat zwemmen in zee of zwembad; Need I say More? Benoem je eigen gevoel naar jullie kind. Dit zorgt voor verbondenheid , erkenning en het gevoel dat het prima is om op vakantie gaan spannend te vinden.

Tip 5: Geniet!

Als jullie eenmaal gewend zijn aan de nieuwe omgeving, geniet dan van alles wat een nieuwe omgeving te bieden heeft. Geniet van jullie tijd als gezin samen en van de rust. Geen huishouden, geen verplichtingen, niet koken, alleen maar op vakantie hoeven zijn. Op vakantie met alle spanning en ontspanning die erbij horen. Als dit in balans is dan kan ik nog maar 1 ding zeggen: Fijne vakantie!

Gerelateerde artikelen

Sint

Sint prikkels

Afgelopen week bekeken we op onze school het boekje van het Sinterklaasjournaal en stuurden we alle informatie omtrent dit feest naar alle leerkrachten. Het lijkt

Slapen

Slaap lekker!

Een blog over slapen of eigenlijk meer over niet slapen. Als ervaringsdeskundige in vroeg wakker worden en dan wakker blijven is dit een blog die