Slaap lekker!

Een blog over slapen of eigenlijk meer over niet slapen. Als ervaringsdeskundige in vroeg wakker worden en dan wakker blijven is dit een blog die mij op het lijf geschreven is. Daarnaast heb ik twee kinderen die er iets langer over doen om in te slapen. En ik moet zeggen dat ik er niet meer wakker van lig. Slaap kun je namelijk niet sturen. Er zijn echter zaken die je slaap wel kunnen beïnvloeden, zowel positief als negatief. In deze blog neem ik je mee naar inzichten rondom inslapen en doorslapen en geef ik tips om sneller in te slapen en wat je kunt doen als je te lang wakker ligt ’s nachts. Je kunt deze tips gebruiken voor jezelf, jullie kind of wie weet voor beiden.

Laat ik eerst 2 fabels de wereld uithelpen. Het aantal uren slaap dat iemand nodig heeft is verschillend, dit geldt ook voor kinderen. Er zijn gemiddelden die aanbevolen worden maar hey, het zijn gemiddelden. Fijn dat die er zijn, alleen ieder persoon is anders en iedereen heeft een ander aantal uren slaap nodig.  De een heeft genoeg aan 5 uur terwijl een ander 9 uur slaap nodig heeft. Belangrijk hierin is of je overdag kunt functioneren of dat de dagelijkse bezigheden lijden onder het te weinig aan slaap. Als ik naar mezelf kijk heb ik genoeg aan 5-6 uur slaap. Wat ik al eerder zei: Ik maak me er niet meer druk over. Als ik een nacht 4 uur geslapen heb (iets met volle maan) dan is dat zo. Er komt dan echt wel een nacht waarin ik iets meer uren slaap.

Word je ’s nachts wakker?  Ook dat is normaal. Veel mensen worden 2 a 3 x per nacht wakker om vervolgens weer verder te slapen. Kijk niet op de wekker als je wakker wordt. Dit kan tot frustratie leiden; o nee, is nog zo vroeg? Of is het al zo laat? Pffff, ik lig al 45 minuten wakker, wat nu? Lig je voor jou gevoel al 30 minuten wakker? Sta even op, doe kort iets ontspannends om vervolgens weer naar bed te gaan. Vermijd hierbij fel licht. Een van mijn coachees (12 jaar) zei: Als ik te lang wakker lig en dan na ga denken, sta ik op en ga ik mezelf 10x opdrukken. Vervolgens stapt hij weer in bed om verder te slapen. Hieruit blijkt dat voor iedereen iets anders werkt. Kijk wat bij jou of jullie kind past.

Van de week sprak ik iemand die aangaf dat haar kind na het sporten moeilijk in slaap viel. Je zou zeggen dat sporten intensief is en moe maakt. Kijk eens naar hoe het gaat als je zelf bent geweest sporten. Na je hersteltijd ben je vaak zo fris als een hoentje. Zo werkt dit ook  bij veel kinderen. Het lichaam en de geest zijn door het sporten weer wakker geschud. Meteen na het sporten naar bed gaan, kan ervoor zorgen dat je kind niet meteen in slaap valt. Laat het lichaam eerst weer in rust komen en zorg voor afschakeltijd. Demp de lampen (bij binnen sporten is vaak helder licht en ons brein denkt dan dat het nog dag is) en zorg voor afschakeltijd. En ja, dat mag ook bij de tv. Onze huidige tv schermen zijn zo gemaakt dat het ligt ervan weinig invloed heeft op ons slaappatroon. Vermijdt echter gamen en heftige programma’s , hierbij wordt het brein weer geprikkeld en actief gemaakt.

Wat de afschakeltijd betreft: wat helpt jullie kind om te ontspannen? Activiteiten die overdag voor ontspanning zorgen kunnen ook ’s avonds voor ontspanning zorgen. Tekent jullie kind graag en ontspant het daardoor of ontspant jullie kind van met de poppen spelen? Luistert jullie puber graag muziek of knuffelt het graag met dieren? Doe dit dan ook voor het naar bed gaan. Ontspanning zorgt voor beter in – en doorslapen.

Niet alleen de ontspanning vlak voor het slapen gaan heeft invloed op het slapen, de ontspanning door de dag heen heeft hier ook invloed op. Is het een drukke dag geweest met veel prikkels en weinig ontspanning dan kan het zijn dat jullie kind moeite heeft met inslapen omdat alle zaken van de dag nog verwerkt moeten worden.  Liever iets later naar bed en ontspannen dan eerder en overprikkeld.

Op het moment dat jullie kind in bed ligt kan het voor kinderen ontspannend werken om een meditatie te luisteren, voorgelezen te worden, de dag door te nemen en het hoofd leeg te maken, een druk – of oormassage te geven, een zwaartedeken of…………wat werkt bij jullie kind? Kijk vooral naar wat werkt en stop met doen wat niet werkt!

Heb je vragen over slapen bij kinderen en jongeren of wil je meer inzicht in het slapen? Contact gerust, dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen.

Welterusten!

Gerelateerde artikelen

Sint

Sint prikkels

Afgelopen week bekeken we op onze school het boekje van het Sinterklaasjournaal en stuurden we alle informatie omtrent dit feest naar alle leerkrachten. Het lijkt

Brugklas

Naar de brugklas met voelsprieten.

HSP, puberen en naar de brugklas? Dat kan een hele uitdaging zijn! Was jullie kind in eerste instantie enthousiast en klaar voor de overstap en